Wil jij alles over rollerbrakes weten en hoe jij je rollerbrakes kunt onderhouden en kunt vervangen? Lees onze uitleg en instructies om stap voor stap alles over rollerbrakes te leren en je te begeleiden met de werkzaamheden.
Snel navigeren naar:
Wat zijn rollerbrakes?
Rollerbrakes zijn remsystemen die vaak worden toegepast op stadsfietsen. Het remmechanisme zit in een gesloten remhuis waardoor rollerbrakes goed beschermd zijn tegen vuil en water. Dit zorgt ervoor dat rollerbrakes over het algemeen minder onderhoud nodig hebben dan bijvoorbeeld velgremmen of schijfremmen.
De remwerking wordt in gang gezet als de remhendel wordt ingeknepen. Dit zorgt ervoor dat de kabel gespannen wordt en de hendel op de rollerbrake wordt geactiveerd. Dit zorgt er voor dat er kleine rollers in de rollerbrake naar buiten worden geduwd die wrijving maakt tegen de trommel van de naaf waardoor het wiel vertraagd en uiteindelijk tot stopt.
De ‘grote ronde schijf’ die aan de rollerbrake vastzit, is de koelvin. Deze helpt warme af te voeren aangezien de rollerbrake vrij warm kan worden bij intensief gebruik.
De voordelen van rollerbrakes zijn dat ze betrouwbaar zijn onder alle weersomstandigheden en weinig onderhoud nodig hebben.
Nadeel kan zijn dat rollerbrakes minder remkracht hebben dan andere remsystemen zoals bijvoorbeeld schijfremmen.
De verschillen tussen rollerbrakes
Rollerbrakes zijn er in verschillende modellen, elk met hun eigen kenmerken en remkracht. Het is belangrijk om het juiste model te kiezen, afhankelijk van je fietsgebruik en voorkeuren. Hieronder leggen we de verschillen uit tussen de meest voorkomende rollerbrakes.
Shimano Nexus BR-C3000
De BR-C3000 is een betrouwbaar en veelzijdig model dat zowel aan de voor- als achterzijde van de fiets kan worden gebruikt. Dit model biedt standaard remkracht en is beschikbaar in twee kleuren: zilver en zwart. Het is een goede keuze voor dagelijks gebruik in de stad, waar niet altijd maximale remkracht nodig is, maar wel consistente prestaties onder verschillende omstandigheden.
Shimano Nexus BR-C3010
De BR-C3010 is de verbeterde versie ten opzichten van de BR-C3000 en biedt 30% meer remkracht aan de voorzijden en 10% aan de achterzijde. Dit model is ideaal voor fietsen die voornamelijk in vlakke of stedelijke gebieden worden gebruikt, waar achterremkracht belangrijk is, maar niet extreem hoeft te zijn. Het is een betrouwbaar model voor alledaags gebruik.
Shimano Nexus BR-C6000
De BR-C6000 biedt een hogere remkracht dan de standaard modellen, zowel voor de voor- als achterwielen. Dit model is beschikbaar in zilver en is ontworpen voor rijders die extra remkracht nodig hebben, bijvoorbeeld op heuvelachtig terrein of bij het dragen van zware ladingen.
Mijn rollerbrakes piepen, wat moet ik doen?
Het kan vervelend zijn als je rollerbrakes beginnen te piepen tijdens het remmen. Dit soms oorverdovende en zeer irritante geluid kan verschillende oorzaken hebben, maar gelukkig zijn er vaak eenvoudige oplossingen om het probleem te verhelpen. Hieronder leggen we graag uit hoe jijzelf het probleem kan proberen te verhelpen.
- Schoonmaken
Vuil en stof kunnen zich ophopen in de rollerbrake, wat kan leiden tot piepen. Het is daarom belangrijk om de rem schoon te maken. Dit kan een uitdagend klusje zijn, maar met de juiste gereedschappen, schoonmaakmiddelen, geduld en onze How-To instructies volgt, weten we zeker dat het jou gaat lukken! - Smering
Rollerbrakes hebben soms extra smering nodig om soepel te blijven werken. Gebruik speciaal rollerbrake vet om de rem weer stil en soepel te laten functioneren.
Hoe smeer je een rollerbrake?
Verwijder de afsluitdop van de rollerbrake en steek de tube ongeveer 12mm in de smeeropening en druk ongeveer 5 gram vet in de rollerbrake. Zorg ervoor dat je alleen vet gebruikt dat specifiek is ontworpen voor rollerbrakes, aangezien andere soorten vet de remprestaties kunnen verminderen of geheel verdwijnt. - Onjuiste montage
Als de rollerbrake niet goed gemonteerd is, kan dit ook piepende geluiden veroorzaken. Zorg ervoor dat alle onderdelen correct zijn geïnstalleerd en dat de rem stevig op zijn plaats zit. Doorloop onze How-To instructies om er zeker van te zijn dat jouw rollerbrake goed gemonteerd zit!
Mijn rollerbrake(s) werken slecht
Als je merkt dat je rollerbrakes niet meer zo goed werken als voorheen, kan dat verschillende oorzaken hebben. Gelukkig zijn er een aantal stappen die je kunt nemen om de remkracht te herstellen.
Mogelijke oorzaken en oplossingen:
- Rollerbrake schoonmaken
Vuil en stof kunnen zich ophopen in de rollerbrake, wat kan leiden tot slecht werkende rollerbrakes. Het is daarom belangrijk om de rem goed schoon te maken. Dit kan een uitdagend klusje zijn, maar met de juiste gereedschappen, schoonmaakmiddelen, geduld en onze How-To instructies volgt, weten we zeker dat het jou gaat lukken! Bekijk de How-To instructies om jouw rem schoon te maken. - Verkeerd (afgestelde) remhendel
Er bestaan verschillende soorten remhendels voor diverse remsystemen. Zo ook voor rollerbrakes. Wij adviseren voor rollerbrakesystemen de remhendel(s) Shimano Nexus BL-C6000 of de Shimano Nexus BL-C6010. Deze remhendels zijn geschikt voor rollerbrakesystemen en V-Brake systemen. Alleen is het van belang deze remhendels juist in te stellen. Voor V-Brake systemen moet je de bereikafstelling in stand ‘V’ zetten en voor rollerbrakesystemen in stand C-R zoals te zien in onderstaande illustratie. Ben je er niet zeker van dat je de juiste remhendel hebt? Maak een paar foto’s en mail ze met je eventuele klacht(en) naar info@wielenvlechter.nl. - Versleten remkabels
Na verloop van tijd kunnen remkabels uitrekken en slijten waardoor de rollerbrakes minder goede remprestaties leveren. Het kan sowieso nooit kwaad met regelmaat binnen-en buitenkabels van je remmen te controleren want je zou er niet aan moeten denken dat je binnenkabel breekt als je een noodstop moet maken!
Soms is het heel lastig te bepalen of je binnenkabel aan vervanging toe is, maar als je huidige kabels al een paar jaar oud zijn, je rollerbrake heb schoongemaakt, opnieuw hebt ingevet en nog steeds niet goed presteert, om de binnenkabel bij voorbaat te vervangen. Als je toch bezig bent, adviseren wij ook direct de buitenkabel te vervangen. Dan weet je zeker dat je voorlopig weer even vooruit kunt!
Tip van de fietsspecialist: Mocht je bijvoorbeeld een elektrische fiets hebben waarvan de kabels door het frame heen lopen, is de kans groot dat de kabels bovenlangs de midden motor van de fiets lopen. Deze kabels zijn vaak niet zomaar te vervangen en heb je hiervoor specialistisch gereedschap voor nodig! De kans is namelijk groot dat de kettingkast, crankstel en voortandwiel gedemonteerd moeten worden om vervolgens de midden motor te kunnen laten zakken om de kabels goed door het frame trekken en te laten lopen.
Mocht je zo’n (elektrische) fiets hebben en niet zeker van bent dat je alle gereedschappen en kennis in huis hebt, adviseren wij ten stelligste deze reparatie uit te laten voeren door een erkende fietsenmaker. - Rollerbrake versleten
Het gebeurd zelden dat rollerbrakes aan hun eind komen. Maar het kan voorkomen dat door intensief gebruik of een combinatie met weinig of geen onderhoud dat de rollerbrake versleten is en aan vervanging toe is. Het enige wat je dan nog kunt doen om de remprestatie van je fiets weer op orde te brengen, is je rollerbrake vervangen.
Bekijk hierboven nog eens de verschillen tussen rollerbrakes en overweeg je remsysteem up te graden voor de beste remprestaties!
How-To instructies
Let op: deze instructies kunnen afwijken per fiets en is uitgelegd voor de 2e versie rollerbrakes.
Voor de eerste generatie rollerbrakes maken we binnenkort ook een How-To instructie!
Rollerbrake demonteren van het voorwiel
Duur 30 minuten
-
Losdraaien van de kabelstelbouten
Draai de borgring van de kabelstelbout van de remhendel helemaal naar de kabelstelbout toe en draai vervolgens de kabelstelbout helemaal naar binnen in de remhendel.
Doe hetzelfde bij de kabelstelbout bij de rollerbrake, draai met een steeksleutel 10mm de borgmoer los en draai de kabelstelbout helemaal naar binnen, zo geef je de binnenkabel meer ruimte voor de volgende stap. -
Verwijder de kabelstelbout bij de rollerbrake
Nu je de binnenkabel meer ruimte heb gegeven kun je gemakkelijk de kabelstelbout bij de rollerbrake omhoog duwen en geheel losmaken van de ankerplaat.
Zodra je dit heb gedaan, kun je de binnenkabel achter de kabelgeleider verwijderen en de kabelklemset gemakkelijk uit de remhendel van de rollerbrake verwijderen.
Let op: Dit kan maar in één beweging en ga niet forceren. -
Loshalen van andere delen
Nu de kabel geheel los zit van de rollerbrake, kun je bijna het voorwiel uit de fiets verwijderen.
Let goed op dat je alles correct demonteert zoals bijvoorbeeld de dynamostekker mocht je een naafdynamo hebben. Trek niet aan de verlichtingskabel, maar gebruik bijvoorbeeld een punttang om de stekker los te koppelen. -
Haal het wiel uit de voorvork en demonteer de rollerbrake
Draai met een steeksleutel 15 de asmoeren van het wiel los en haal het wiel voorzichtig uit de voorvork.
Bij voorkeur steek je de rechter as in een as spanklem tussen je bankschroef en draai met een steeksleutel 17 de borgring los van de rollerbrake. Nu kun je je rollerbrake verwijderen uit het wiel.
Gereedschap:
- Steeksleutel nummer 10
- Steeksleutel nummer 15
- Steeksleutel nummer 17
- Werkhandschoenen
- Schone doek
Materialen: Remreiniger om je rollerbrake schoon te maken en rollerbrake vet om je rollerbrake opnieuw in te vetten.